Ve WeBWorKu je možno zapnout získávání ohodnocení (jak to přeložit?) za některé situace nebo za prokázání určitých dovedností. Například budoucí ing ("inža") může být Gradient Ninja za prokázání dovedností týkajících se výpočtu příkladů s gradientem. Nebo můžete mít odznáček za odpovězení tří správných odpovědí v řadě (Three in a row), nebo dokonce pěti (You are in the fire). Také postupem času získáváte vyšší a vyšší level. Zkusil jsem pro větší zábavu tyto funkce zapnout a nastavit. Nedá se říct, že by vše fungovalo hned od začátku, jak má ale díky opensource přístupu se i bez znalosti programování daly určité věci přiohnout, opravit, nastavit lépe. Takže hotovo a teď se student může stát Difuzním Ninjou nebo čímkoliv jiným.
Hračičky a kde na to člověk bere čas? Nejedná se jenom o zábavu. Je to i prostředek jak říct: "Toto je pro mě důležitější úloha, než ty další. Tento problém je nějakým způsobem zásadnější, udělej si poznámku, protože se tu buď ukazují aplikace nebo souvislost s praxí, nebo cokoliv, co považuji za důležité." Bez takových upozornění se totiž bojím, že studenti upřou pozornost na počítání derivací, počítání divergence, počítání rotace, počítání křivkového integrálu, ... Jenomže já potřebuji, aby pozornost spíše upřeli na to, jak slovně interpretovat derivaci nějaké konkrétní funkce. Aby věděli, co se tou derivací počítá a co je potřeba pro derivování mít zadáno pokud chci počítat analyticky nebo numericky. A potom totéž pro další operátory, pro integrály, pro tohleto a tamono. Aby si na jednoduchém příkladě dosadili gradient do konstitutivního zákona a vypočítali tok a potom pomocí divergence určili, jestli se tok zesiluje nebo zeslabuje. Je jedno, že si to cvičíme "jenom" na polynomech. Reálné situace jsou stejně tak složité, že na ruční počítání v praxi nedojde. Dojde však na to, že člověk musí vědět co se má dělat a poté dát instrukce například stroji nebo výpočtáři, aby to reálně provedl. A právě pro získání dovednosti "vědět co se dá spočítat a k čemu to je" je tu Aplikovaná matematika. Chci aby studenti věděli, kdy se hodí jaké věci počítat, jaká je potřeba si zajistit vstupní data aby se to dalo spočítat, co se dá od výpočtu očekávat a podobně.
Dosáhnout výsledku popsaného v předchozím odstavci určitě není snadné. A jakákoliv legrácka na přitáhnutí pozornosti může sehrát roli pomocníka v takovém vyučovacím procesu. Proto budou mít někteří studenti na konci semestru například titul Ninja modelář za znalosti přepisu reálných dějů do tvaru diferenciálních rovnic. Průběžně aktualizovaná listina je zde. Tož tak.
Komentáře
Okomentovat