Přeskočit na hlavní obsah

Hodnosti, odznáčky, achievementy

Ve WeBWorKu  je možno zapnout získávání ohodnocení (jak to přeložit?) za některé situace nebo za prokázání určitých dovedností. Například budoucí ing ("inža") může být Gradient Ninja za prokázání dovedností týkajících se výpočtu příkladů s gradientem. Nebo můžete mít odznáček za odpovězení tří správných odpovědí v řadě (Three in a row), nebo dokonce pěti (You are in the fire). Také postupem času získáváte vyšší a vyšší level. Zkusil jsem pro větší zábavu tyto funkce zapnout a nastavit. Nedá se říct, že by vše fungovalo hned od začátku, jak má ale díky opensource přístupu se i bez znalosti programování daly určité věci přiohnout, opravit, nastavit lépe. Takže hotovo a teď se student může stát Difuzním Ninjou  nebo čímkoliv jiným.

Hračičky a kde na to člověk bere čas? Nejedná se jenom o zábavu. Je to i prostředek jak říct: "Toto je pro mě důležitější úloha, než ty další. Tento problém je nějakým způsobem zásadnější, udělej si poznámku, protože se tu buď ukazují aplikace nebo souvislost s praxí, nebo cokoliv, co považuji za důležité." Bez takových upozornění se totiž bojím, že studenti upřou pozornost na počítání derivací, počítání divergence, počítání rotace, počítání křivkového integrálu, ... Jenomže já potřebuji, aby pozornost spíše upřeli na to, jak slovně interpretovat derivaci nějaké konkrétní funkce. Aby věděli, co se tou derivací počítá a co je potřeba pro derivování mít zadáno pokud chci počítat analyticky nebo numericky. A potom totéž pro další operátory, pro integrály, pro tohleto a tamono. Aby si na jednoduchém příkladě dosadili gradient do konstitutivního zákona a vypočítali tok a potom pomocí divergence určili, jestli se tok zesiluje nebo zeslabuje. Je jedno, že si to cvičíme "jenom" na polynomech. Reálné situace jsou stejně tak složité, že na ruční počítání v praxi nedojde. Dojde však na to, že člověk musí vědět co se má dělat a poté dát instrukce například stroji nebo výpočtáři, aby to reálně provedl. A právě pro získání dovednosti "vědět co se dá spočítat a k čemu to je" je tu Aplikovaná matematika. Chci aby studenti věděli, kdy se hodí jaké věci počítat, jaká je potřeba si zajistit vstupní data aby se to dalo spočítat, co se dá od výpočtu očekávat a podobně. 

Dosáhnout výsledku popsaného v předchozím odstavci určitě není snadné. A jakákoliv legrácka na přitáhnutí pozornosti může sehrát roli pomocníka v takovém vyučovacím procesu. Proto budou mít někteří studenti na konci semestru například titul Ninja modelář  za znalosti přepisu reálných dějů do tvaru diferenciálních rovnic. Průběžně aktualizovaná listina je zde. Tož tak.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Embeded problem / Příklad vložený do stránky

Příklad z WeBWorKu se dá zařadit i mimo vypsanou sadu domácích úloh a bez nutnosti se přihlašovat nebo vůbec znát a používat přístupová data. Může tedy být součástí webových stránek, elearnigových materiálů a podobně. Návodů je všude spousta, například  přímo na blogu autora WeBWorKu . Dopadne to nějak tak jak je na obrázku. Tak kde je háček? Čeština. Přesněji kódování UTF-8. Jak známo, podpora neanglických jazyků se do systému postupně dopytlíkovávala, a není úplná. Takže co s tím. První možnost: stáhněte zdrojové kódy, napište patch a pošlete komunitě. To se snadno řekne, obzvlášť, pokud si člověk vyhledá, jak PERL pracuje s kódováním. Chyba "wide character" je často zmiňovaná v dotazech a dá se snadno najít spousta návodů, jak ji odstranit. Zjednodušeně řečeno, nesmíme se snažit zakódovat do UTF-8 řetězec, který už zakódovaný je. Snažil jsem se, ale bohužel. Nepodařilo se mi najít místo, kde se tyto nepravosti dějí a z mojí dílny bohužel žádný patch není. Druhá možnost: pr...

Ústav matematiky má WeBWorK

Tento blog byl slíben zejména pro studenty, ale občas sem zařadím i příspěvek pro další učitele matematiky. Jak říká jedno přísloví, jenom hlupák se učí z vlastních chyb. Chytrý člověk se učí z chyb jiných. Po zkušenostech s online výukou na jaře 2020 jsem se rozhodl vyzkoušet pro podzimní semestr něco moderního. Odevzdávrny v UIS sice fungují, ale určitě musí být k dispozici i něco lepšího. Také sem cítil, že je vhodné individualizovat zadání, aby se zamezilo sdílení výsledků. Vždy je mi v této souvislosti líto dobráka, který nasdílí svoji práci pro inspiraci spolužákům. Někteří totiž klidně odevzdají soubor, který se přes vlastnosti dokumentu snadno vystopuje k původnímu autorovi. A ten na svou dobrotu poté doplatí.  Výsledky svého snažení budu průběžně shrnovat zde. Je mi jasné, že ostatní učitelé  se již dnes poohlíží po nástroji, který použijí v letním semestru. Třeba jim tento blog pomůže. Výběr kandidátů Každý vědecký úkol začíná rešerší. Nezapírám, vědecky jsem na to š...